Ademhaling


Ademhaling en yoga

Ademhaling is bij het beoefenen van Yoga een belangrijk onderdeel. De reden daarvoor is eenvoudig. Je ademhaling is zowel een geestelijk als een lichamelijk proces. Met andere woorden: het vormt een verbinding tussen je lichaam en je geest.

Voldoende zuurstof
Een regelmatige ademhaling zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof en andere voedingsstoffen door het bloed worden gevoerd. Een regelmatige ademhaling zorgt er op die manier voor dat de hersenen optimaal functioneren. Wie regelmatig ademhaalt voelt zich beter dan iemand die gejaagd naar adem hapt.

Gejaagd

Veel mensen ademen verkeerd als gevolg van stress in het dagelijks leven. Dat leidt tot een rusteloze gejaagde ademhaling. Probeer het maar eens uit. Haal een paar minuten heel gejaagd adem. Je zult al snel merken dat je je niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk ellendiger voelt.

Adem inhouden

Een goede ademhaling is bij iedere Yoga-oefening belangrijk. De richtlijnen bij iedere oefening (asana) herinneren er daarom aan: haal rustig en regelmatig adem. Dat lijkt misschien een beetje overbodig, maar wanneer je je op een bepaalde beweging concentreert is het heel normaal dat je je adem inhoudt. Het is belangrijk dat je je daarvan bewust bent.

Adem in, adem uit

Als je neus verstopt is zul je door je mond moeten ademen, maar normaal gesproken adem je door je neus. Bij iedere Kundalini - Yoga oefening staan aanwijzingen over de in- en uitademing. Over het algemeen adem je bij een Kundalini - Yoga oefening in wanneer je naar voren buigt. Adem in, adem uit door de neus tijdens het uitvoeren van de beweging en adem vervolgen weer normaal.

Ontspanning

Rekoefeningen en regelmatig ademhalen ontspannen lichaam en geest. Ontspanning is een essentieel onderdeel van Kundalini - Yoga. Vandaar ook dat je iedere Yoga-sessie zou moeten beginnen met een paar minuten ontspanning in een rustige houding. De oefeningen die wat meer inspanning vereisen zou je moeten eindigen met een paar korte momenten van rust.

 

Tips voor je ademhaling bij het doen van yoga-oefeningen
  • Hou je adem niet vast (tenzijn beschreven in de studie) wanneer je je op de bewegingen concentreert
  • Adem in voor een rekoefening of andere oefening (Kriya) en voer de beweging uit op uitademing
  • Adem altijd door je neus, behalve wanneer dat door verkoudheid niet kan of anders staat beschreven.
  • Als je lichaam aan het eind van de sessie zich ontspant, concentreer je dan op het ritme van je ademhaling

 

De juiste manier van ademhaling leer je bij Kundalini Yoga

Toch staan we vaak nauwelijks stil bij de ademhaling. En dat is best vreemd. Je hebt de ademhaling namelijk nodig om te kunnen blijven leven. De adem is daarmee de drager van de energie die je in leven houdt.

Maar hoe komt het dan dat we die ademhaling als zo vanzelfsprekend beschouwen?

Dit komt doordat de ademhaling onderdeel is van je autonome zenuwstelsel. Het gaat min of meer vanzelf.

En dat is maar goed ook.

Want als we zelf bewust de ademhaling zouden moeten aansturen, zouden we er waarschijnlijk allang niet meer geweest zijn.

We zouden simpelweg vergeten te ademen.

Op de juiste manier ademhalen zal er voor zorgen dat de toevoer van zuurstof naar de organen beter is. Er zit immers meer zuurstof in je bloed.

Dit zal er voor zorgen dat je de organen hun werk beter kunnen doen.

 

Yoga en ademhaling

De Yogi’s hebben al lang geleden ontdekt dat de ademhaling veel meer is dan simpelweg wat lucht in en uit je longen blazen.

Ademhalen is het belangrijkste wat je de hele dag doet.

Binnen de Yoga is je ademhaling je centrale punt waar je je op focust.

Ja, de Yoga houdingen zijn belangrijk en er zijn vele voordelen aan het uitvoeren van deze Asana's.

Alleen terwijl we streven om een in bepaalde uitdagende houding te komen, verliezen we vaak onze focus op de ademhaling. Of erger nog, we stoppen helemaal met ademhalen.

De adem en aandacht naar hoe het binnen je lichaam stroomt zou altijd het meest belangrijke aspect tijdens je Yogasessie moeten zijn.

Je adem kan je een hele hoop vertellen. Zowel fysiek, mentaal als spiritueel. Je ademhaling is daarmee als het ware je ‘innerlijke guru’.

 

De ademhaling en het zenuwstelsel

Het autonome zenuwstelsel regelt alle lichaamsfuncties die min of meer automatisch gebeuren. 

Ook de bloeddruk, werking van het hart en de bloedvaten, spijsvertering, groei en vele andere functies worden door het autonome zenuwstelsel geregeld.

Hier hoef je niets voor te doen.

Maar dit betekent niet dat we het autonome zenuwstelsel niet kunnen beïnvloeden.

Het autonome zenuwstelsel bestaat weer uit het sympathische zenuwstelsel (orthosympathische zenuwstelsel) en het parasympathische zenuwstelsel. 

 

Kenmerken van het sympathische zenuwstelsel:

Het sympathische zenuwstelsel regelt vooral opwinding en activiteit. Zorgt voor alertheid en komt meer naar de voorgrond bij fysieke activiteit of als we ons bedreigd voelen (stress).

Het maakt ons klaar voor uitdagingen, noodgevallen en bedreigingen. Hierdoor gaan de hartslag en bloeddruk omhoog en wordt er meer bloed toegevoerd naar de spieren, zodat we ons snel en krachtig kunnen bewegen.

Op de korte termijn is dit heel nuttig. Het zorgt er namelijk voor dat we ons uit benauwde situaties kunnen redden. Op de lange termijn is het minder gezond. Het zorgt er namelijk ook voor dat je meer vatbaar bent voor ziektes.

 

Kenmerken van het parasympathische zenuwstelsel:

Het parasympathische zenuwstelsel staat in verband met herstellen en ontspannen. Het helpt ons om te kalmeren en herstellen na een inspanning. Spanning in de spieren wordt losgelaten, de bloeddruk gaat omlaag en het bevordert de spijsvertering. Ook wordt het immuunsysteem weer op orde gebracht.

De ademhaling is een van de beste manieren om je autonome zenuwstelsel te beïnvloeden.

Begin je het belang van Yoga ademhalingsoefeningen al te zien?

Adem je bijvoorbeeld hoog en snel in de borst, dan staat dit gelijk aan opwinding en activiteit. Je sympathische zenuwstelsel wordt dan geactiveerd.

Adem je rustig en laag dan geef je je zenuwstelsel een seintje dat het tijd is om te ontspannen. Je parasympatische zenuwstelsel wordt in dat geval geactiveerd.

 

Wat is een goede ademhaling?

Je vraagt je nu misschien af wat een goede ademhaling is?

Binnen de Yoga zijn er verschillende manieren hoe je kunt ademhalen. De ene Yogadocent zal dit zeggen, de anderen net weer even iets anders.

In principe is de kern van alle ademhalingstechnieken in de Yoga dat die diep in het bekken is en vanuit daar om hoog komt. De gehele inhoud van de longen wordt hierbij gebruikt. Uiteraard zijn hier variaties op, afhankelijk van het type Yoga en de oefening die je aan het doen bent.

Wat je probeert te voorkomen is dat de ademhaling snel, hoog en gejaagd is. Hierdoor activeer je je sympathische zenuwstelsel.

Je geeft je lichaam zo als het ware een seintje dat het zich moet verdedigen en activeren. Je spieren trekken zich samen en krijgt meer spanning in het lichaam.

Als je altijd zo ademt, kan dit een van de hoofdoorzaken zijn dat je je gestrest voelt. En dit heeft invloed op de rest van je lichaam.

Als het sympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd gaat er als het ware een alarm af in je lichaam. Je lichaam wordt helemaal voorbereid om te vechten of vluchten.

Als gevolg hiervan zegt je lichaam, ‘ik moet me eerst uit deze benauwde situatie redden, dus aan alle normale functies besteed ik minder aandacht.’

Je systeem doet in dit geval dus maar één ding: proberen te overleven.

Als gevolg hiervan wordt het parasymphatische zenuwstelsel, wat voor ontspanning en herstel zorgt, helemaal afgesloten. Voeding wordt niet verwerkt, spieren worden niet opgebouwd en herstellen zich niet en het immuunsysteem functioneert niet goed.

Je kunt je wel voorstellen wat dit met je lichaam doet als je op lange termijn last hebt van stress. Je lichaam wordt langzaam afgebroken.

Dit is ook de reden waarom er zo ontzettend veel symptomen optreden bij stress. Verschillende onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat bijna 75 procent van de doktersbezoeken stress gerelateerd is.

 

Ademhalingsoefeningen bij stress

Bij veel mensen in deze tijd, is het sympathische zenuwstelsel dominanter.

Het gevolg?

Meer stress, spanning in de nek en schouders, niet lekker in je vel zitten, slecht kunnen slapen, pijn in de borst, hoge bloeddruk en tal van andere stressgrelateerde klachten.

Stress is een van de redenen dat veel mensen op zoek gaan naar een stukje ontpanning door yoga. Hoewel dit niet het doel is van Yoga, kan het er zeker wel bij helpen.

Je ademhaling speelt hierbij een centrale rol. Zoals eerder gezegd, kan je met je ademhaling dus je autonome zenuwstelsel beïnvloeden.

Een van de Yoga ademhalingsoefeningen bij stress die je kunt doen is door simpelweg dieper te gaan ademen. Stuur de adem wat meer naar het bekken toe in plaats van de borst.

Ook kan het helpen om de uitademing wat te verlengen. Dit heeft een ontspannend en rustgevend effect op je autonome zenuwstelsel waardoor je je minder gestresst zal voelen.

Tijdens de opleiding komen er verschillende ademhalingsoefeningen ruim aan bod.

Inschrijven Kundalini yoga docenten opleiding - thuisopleiding 'by taught of yogi bhajan' inclusief de Level 1 Level 2 Level 3 en aanmelding bij de Assocation SSMHG. Gehele thuisopleiding voor 595,- euro verzonden in papieren versie

Aanmelden: www.kundaliniyogaopleiding.nl/inschrijven-kundalini-yoga-teacher-training/