Yoga in de Herfst natuurlijk yoga beoefenen.

02-10-2018 11:01

In de Chinese geneeskunde staan de longen en de dikke darm in de herfst centraal. In eerste instantie zou je misschien denken dat deze organen niks met elkaar te maken hebben, maar de longen staan voor het innemen van nieuwe levensenergie en de darmen staan voor het elimineren van wat niet meer nodig is. Je kunt deze organen ondersteunen door veel verwarmend voedsel te eten, zoals soepen, havermoutpap en stoofpotjes. Gebruik veel pompoen en verwarmende kruiden en specerijen, zoals gember en peper. Om het afvoeren van alles wat niet meer nodig is te stimuleren kun je af en toe lekker naar de sauna gaan.

Tips voor de herfst

Om de longen en dikke darmen op te schonen zijn scherpe smaken nodig in ons dieet. Denk aan: uien, knoflook, knolraap, radijs, boerenkool en kool. Om onze luchtwegen een handje te helpen zijn zeewieren (zoals nori) en groene bladgroenten heel geschikt. Om te dikke darm vrij te maken van verstoppingen zijn vezels essentieel. Vooral appels, wortelen en andere groenten zijn een goede keuze.

Adem diep in en uit

De herfst is het seizoen van de longen. Om deze te versterken kun je ademhalingsoefeningen doen of een paar keer per week een stuk door de natuur lopen en diep in en uit ademhalen. Dit versterkt zowel je lichaam als geest en je merkt al snel hoeveel beter je je voelt (zelf na een korte wandeling!).

Ademhaling tijdens de Kundalini yoga opleiding komt ruim aan bod met verschillende Kriya's. De juiste manier van ademen leer je weer opnieuw tijdens de KYTT training.